За даними Центру громадського здоров’я, за 26 серпня в Україні зареєстровано 2032 нових випадки інфікування COVID-19. У зв’язку з цим систему охорони здоров’я України готують до третьої хвилі захворюваності. Зокрема, закуплено більше 14 тис. кисневих концентраторів, визначено 39 тис. ліжко-місць для хворих на коронавірус. Крім того, посилюється інформаційна кампанія з вакцинації. Водночас Уряд активно готується до нового навчального сезону. Визначено графік проведення єдиного державного кваліфікаційного іспиту в 2022 р., змінено підходи до проходження інтернатури та перескладання інтегрованого іспиту «КРОК». Також протягом тижня оприлюднено роз’яснення щодо дій роботодавця в разі видачі працівнику електронного лікарняного, йде підготовка до початку реімбурсації інсуліну та нейротропних препаратів у рамках програми медичних гарантій та ін.
ІНТЕРНАТУРА ТА ІСПИТ КРОК
Міністерством юстиції України зареєстрованонаказ МОЗ України від 22.06.2021 р. № 1254 «Про затвердження Положення про інтернатуру та вторинну лікарську (провізорську) спеціалізацію». Згідно з цим документом з 1 січня 2022 р. діятимуть нові правила проходження інтернатури.
Серед основних змін, які чекатимуть на випускників закладів вищої освіти (ЗВО):
конкурс за рейтингом — враховуватиметься середній бал, результати КРОК-2 та об’єктивного структурованого практичного (клінічного) іспиту;
електронна система відповідного рейтингового розподілу — випускник ЗВО самостійно обиратиме бажану спеціальність, базу стажування та ЗВО, де проходитиме підготовку в інтернатурі, а також визначатиме свої пріоритети серед них (можна визначити топ-5);
МОЗ спільно з Національною службою здоров’я України (НСЗУ) та ЗВО щорічно розроблятиме критерії визначення баз стажування та визначатиме їх перелік. Державне замовлення на підготовку лікарів-інтернів також формуватиме МОЗ з урахуванням реальних кадрових потреб галузі.
Також на сайті Парламенту було оприлюдненонаказ МОЗ України від 23.06.2021 р. № 1266, яким дозволяється студентам, які не склали державний іспит, перездати його протягом одного року з дня проведення першого іспиту.
Раніше МОЗ повідомляло, що ці зміни прийнято, аби забезпечити рівні права випускникам спеціальностей, які складали інтегрований іспит «Крок» (у формі єдиного державного кваліфікаційного іспиту) і мали змогу повторно перездати його через 2 міс після першої спроби, та випускникам спеціальностей «Лікувальна справа», «Педіатрія» та «Медична психологія», які вимушені були чекати повторної спроби рік, тобто до червня 2022 р.
КВАЛІФІКАЦІЙНИЙ ІСПИТ У 2022 Р.
Наказом МОЗ України від 25.08.2021 р. № 1784затверджено Графік проведення єдиного державного кваліфікаційного іспиту (ЄДКІ) для здобувачів ступеня вищої освіти «магістр» та тестових екзаменів ліцензійних інтегрованих іспитів для здобувачів освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» та «молодший спеціаліст» галузі знань «22 Охорона здоров’я» у 2022 р. Зокрема:
25 січня 2022 р. проводитиметься ЄДКІ, етап 2, для спеціальності «Фармація, промислова фармація» (для здобувачів заочної форми навчання) та апробація інтегрованого тестового іспиту «Крок 2»;
1 червня 2022 р. відбудеться ЄДКІ, етап 2, для спеціальності «Фармація, промислова фармація», Інтегрований тестовий іспит «Крок 2», але для здобувачів спеціалізації «Промислова фармація» проходитиме лише апробація іспиту;
14 червня 2022 р. проходитиме іспит «Крок 3» для спеціальності «Фармація»;
16 червня 2022 р. для спеціальності «Фармація, промислова фармація» проходитиме ЄДКІ, етап 1, Інтегрований тестовий іспит «Крок 1» та іспит з англійської мови професійного спрямування. Для здобувачів спеціалізації «Промислова фармація» — апробація іспиту;
17 червня 2022 р. для здобувачів заочної форми навчання за спеціальностями «Фармація, промислова фармація» проходитиме ЄДКІ, етап 1, Інтегрований тестовий іспит «Крок 1» та іспит з англійської мови професійного спрямування. Для здобувачів спеціалізації «Промислова фармація» — апробація іспиту.
РУТИННА ІМУНІЗАЦІЯ
МОЗ звернулося до батьків та закликає їх зробити дітям необхідні планові щеплення до початку нового навчального року, аби захистити їх від небезпечних і часто невиліковних хвороб, оскільки, за даними ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України», на кінець червня цього року тільки 38 % дітей віком 6 років вакциновані від поліомієліту і 31,6 % — від дифтерії та правця.
Відповідно до Національного календаря профілактичних щеплень діти отримують захист шляхом імунізації від 10 інфекційних захворювань: кашлюка, дифтерії, правця, кору, паротиту, краснухи, туберкульозу, гемофільної інфекції типу b (ХІБ-інфекції), гепатиту В та поліомієліту.
У МОЗ наголошують, що параліч, ураження серця й мозку, пневмонія — такими є можливі ускладнення поліомієліту, дифтерії, кору, якщо не вакцинуватися вчасно. Імунізація запобігає 2–3 млн смертей у світі щороку. Ще 1,5 млн людей можна врятувати, якщо охоплення щепленнями збільшиться.
СТАРТ НАВЧАЛЬНОГО РОКУ
26 серпня під час засідання Уряду Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль зауважив, що навчальний рік розпочнеться з 1 вересня та проходитиме у звичному режимі. Водночас він наголосив, що важливою умовою роботи, яка гарантує безпеку вчителя та учня, є вакцинація освітян. Тому він закликав українських педагогів не нехтувати власною безпекою та робити щеплення.
ДЕРЖАВНІ НАГОРОДИ
З нагоди 30-ї річниці незалежності України, а також за значний особистий внесок у державне будівництво, зміцнення обороноздатності, соціально-економічний, науково-технічний, культурно-освітній розвиток Української держави, вагомі трудові досягнення, багаторічну сумлінну працю Президент України нагородив видатних працівників та діячів різних галузей, у тому числі охорони здоров’я.
Зокрема, орденом князя Ярослава Мудрого ІІІ ступеня нагороджено Василя Лазоришинця, віцепрезидента Національної академії медичних наук України, директора державної установи «Національний інститут серцево-судинної хірургії імені М.М. Амосова Національної академії медичних наук України», академіка Національної академії медичних наук України. Орденом князя Ярослава Мудрого V ступеня нагороджено Анатолія Редера, генерального директора товариства «Інтерхім» та ін.
Також Президент присвоїв почесні звання, зокрема, звання заслуженого лікаря України отримали 23 особи, а звання заслуженого працівника охорони здоров’я України — 3.
ТРЕТЯ ХВИЛЯ COVID-19
Ігор Кузін, заступник міністра охорони здоров’я — головний державний санітарний лікар України, повідомив, що упродовж літа система охорони здоров’я на всіх рівнях готувалася до можливих викликів нової хвилі коронавірусу.
Наразі вже визначено й підготовлено 256 лікарень, що надають спеціалізовану допомогу при COVID-19. Вони розподілені на заклади різних хвиль реагування. Потужність налічує майже 39 тис. ліжко-місць, із них 96% забезпечені киснем. Крім того, в областях закупили та отримали 14 790 кисневих концентраторів, 161 комп’ютерний томограф та 148 рентген-апаратів.
22–23 серпня Україна отримала від Польщі гуманітарну допомогу: кисневі концентратори, кардіомонітори, пульсоксиметри, медичні рукавички, маски хірургічні тощо. Цей запас посилить уже наявний резерв обладнання та засобів індивідуального захисту, сформованих в опорних лікарнях.
Також з метою підвищення рівня інформованості населення щодо вакцинації в Маріїнському парку м. Київ відкрито інтерактивну інсталяцію, присвячену перевагам вакцинації від коронавірусної інфекції під назвою «Захищені». В інсталяції представлені історії медичних працівників, хворих з неінфекційними захворюваннями, які, перебуваючи на самоізоляції, боялися контактувати з оточуючими та очікували на вакцину.
Окрім того, біля Київської міської державної адміністрації відкрилася інсталяція «Проєкція можливостей», присвячена втраченим можливостям через пандемію.
РЕІМБУРСАЦІЯ ІНСУЛІНІВ ТА НЕЙРОТРОПНИХ ЗАСОБІВ З 1 ЖОВТНЯ
НСЗУ оприлюднила оголошення про формування пропозицій щодо включення торговельних назв лікарських засобів до Реєстру лікарських засобів, які підлягають реімбурсації, від 20 серпня 2021 р. (далі — Реєстр), гранична оптово-відпускна ціна яких затверджена наказом МОЗ від 19.08.2021 р. № 1761.
Для формування пропозицій НСЗУ прийматиме від власників реєстраційних посвідчень на лікарські засоби або їх уповноважених представників (далі — заявник):
заяву про включення торговельної назви лікарського засобу до Реєстру (далі — заява), складену за відповідною формою;
засвідчену в установленому законодавством порядку копію довіреності, виданої власником реєстраційного посвідчення на лікарський засіб, яка підтверджує повноваження заявника подавати до НСЗУ інформацію, зазначену в заяві (за необхідності);
зобов’язання здійснювати постачання лікарського засобу в Україні протягом заявленого строку за ціною, зазначеною в Реєстрі, складене за відповідною формою.
зобов’язання забезпечити безперебійну наявність лікарського засобу на території України протягом строку дії Реєстру, складене за відповідною формою.
Зазначені документи подаються в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису керівника юридичної особи — заявника або його уповноваженого представника на адресу електронної пошти: [email protected] до 17:00 1 вересня 2021 р. Документи, складені іноземною мовою, подаються разом із їх перекладом українською, засвідченим у встановленому порядку.
КРИТИЧНО ВАЖЛИВІ ЛІКИ
З метою забезпечення захисту населення України на випадок стихійного лиха, катастроф, епідемічних захворювань тощо МОЗ оприлюднило для обговорення проєкт Переліку основних критично важливих лікарських засобів. Він містить препарати, які повинні бути доступні для надання медичної допомоги в будь-який час та в кількості, достатній для задоволення потреб пацієнтів.
Пропозиції до проєкту переліку приймаються до 10.09.2021 р. (включно) за адресою: 01601, м. Київ, вул. Грушевського, 7. тел.: (044) 200-06-86, контактна особа: Олександр Олександрович Громович, e-mail: [email protected].
До переліку увійшли 68 міжнародних непатентованих назв лікарських засобів, зокрема протисудомні препарати, протиблювотні засоби, антикоагулянти/антитромботичні препарати, антигістамінні засоби і т.д.
ІНФОРМАЦІЙНІ МАТЕРІАЛИ ПРО ВАКЦИНАЦІЮ В АПТЕКАХ
Територіальні органи Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (далі — Держлікслужба) в Дніпропетровській та Львівській областях звернулися до керівників аптечних закладів з пропозицією розмістити в приміщеннях аптек інформаційні матеріали про вакцинальну кампанію для профілактики COVID-19. Окрім того, у Держлікслужбі Дніпропетровської обл. повідомляють, що в разі виникнення додаткових запитань до змісту і форми інформаційних матеріалів можна звертатися до центрального апарату відомства, а саме до: Світлани Омельчук за тел.: (044) 422-55-07.
РОЗ’ЯСНЕННЯ ФССУ ЩОДО Е-ЛІКАРНЯНИХ
Фонд соціального страхування України (ФССУ) нагадує, що з вересня заклади охорони здоров’я мають повністю перейти на формування медичних висновків замість видачі пацієнтам звичних паперових листків непрацездатності. Якщо стосовно страхового випадку працівника сформують електронний медичний висновок про тимчасову непрацездатність замість видачі паперового лікарняного, на його підставі автоматично сформується е-лікарняний.
Одразу після створення медичного висновку працівник повинен повідомити про це роботодавця зручним обом способом. Наголошується, що краще завчасно обговорити на підприємстві, як саме працівники повідомлятимуть про свою тимчасову непрацездатність.
Сповіщення про відкриття е-лікарняного надійде також роботодавцю в кабінеті страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України. Сформований е-лікарняний стане доступним для перегляду у день його створення. Він одразу матиме статус «Закритий», а після завершення терміну тимчасової непрацездатності працівника його статус зміниться на «Готовий до сплати». Із цього моменту е-лікарняний стає підставою для надання матеріального забезпечення. На призначення працівнику матеріального забезпечення відведено не більше 10 календарних днів з дня закінчення періоду тимчасової непрацездатності, визначеного е-лікарняним.
Готовий до сплати е-лікарняний друкується або залишається в електронному вигляді (за рішенням роботодавця). Кадрова служба або відповідальна особа кадрової служби визначає страховий стаж застрахованої особи (пільги) та кількість календарних днів непрацездатності, що підлягають оплаті за рахунок коштів роботодавця та ФССУ. Зазначена інформація (за бажанням або визначенням роботодавця) формується у паперовому або електронному вигляді.
Е-лікарняний, відомості щодо визначеного страхового стажу та кількості днів непрацездатності, що підлягають оплаті, повинні передаватися до комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства. Рішення про призначення або відмову у призначенні матеріального забезпечення комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства передає до підрозділу бухгалтерії підприємства, який нараховує матеріальне забезпечення.
Бухгалтерією здійснюється розрахунок матеріального забезпечення на підставі е-лікарняного (за необхідності його паперової роздруківки) та рішення комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства. Цей розрахунок записується в електронному або паперовому вигляді (за рішенням роботодавця) та відображається в бухгалтерських проводках.
Після цього має заповнюватися заява-розрахунок, яка подається до відділення ФССУ за місцем обліку в електронному вигляді за допомогою клієнтського спеціалізованого програмного забезпечення із застосування електронного підпису/печатки або на паперових носіях. Цю заяву роботодавець має подати не пізніше 5 робочих днів з моменту прийняття рішення про призначення матеріального забезпечення комісією (уповноваженим). Якщо роботодавець має декілька листків непрацездатності різних видів, він має подати заяви-розрахунки окремо за паперовими і е-лікарняними. Упродовж 1 міс з дня виплати допомоги працівнику роботодавець направляє до ФССУ повідомлення про проведення виплат за встановленою формою. Це також можна зробити в електронному вигляді.
ІНТЕРАКТИВНА ПОДАТКОВА КАРТА УКРАЇНИ
Державна податкова служба України (ДПС) повідомляє, що у тестовому режимі запрацювала Інтерактивна податкова карта України, яка доступна на вебпорталі ДПС та у відкритій частині Електронного кабінету, а також за посиланням: map.tax.gov.ua.
Вона дає змогу в онлайн-режимі у будь-який час без звернення до органів ДПС отримувати актуальну податкову інформацію щодо агрегованих показників у частині сплачених сум податкових платежів, нарахованих податкових зобов’язань, сум податкового боргу, надміру сплачених сум та сум платежів, які сплачені та будуть нараховані в наступні періоди.
COVID-СЕРТИФІКАТИ
Постановою КМУ від 18.08.2021 р. № 889вносяться зміни до таблиці 3 «Мінімальні та максимальні строки між етапами вакцинації, які становитимуть повний цикл, для застосування в алгоритмі перевірки відповідності наявних у центральній базі даних записів про вакцинацію (щеплення, імунізацію), що підтверджують факт проведення повного циклу вакцинації від COVID-19», що затверджені постановою КМУ від 29.06.2021 р. № 677.
Так, для вакцин компанії AstraZeneca зменшено мінімальний строк між дозами з 30 до 28 днів, а для вакцини Ковішелд встановлено мінімальний строк між дозами у 28 днів, а максимальний — 180 днів. Набуття чинності COVID-сертифікатами починається з дати введення другої дози. Раніше зазначалося, що для вакцини Ковішелд сертифікат набуває чинності через 14 днів після вакцинації.
Також таблицю 3 доповнено інформацією про вакцину Janssen COVID-19 Vaccine. У зв’язку з тим, що для імунізації цією вакциною потрібна лише одна доза, COVID-сертифікат набуває чинності через 14 днів після дати вакцинації.
НАСТАНОВА З ДОКЛІНІЧНОЇ ОЦІНКИ ВАКЦИН
Наказом МОЗ України від 19.08.2021 р. № 1765затверджено стандарт «Настанова. Лікарські засоби. Доклінічна оцінка вакцин». Настанова розроблена на підставі Настанови ВООЗ щодо неклінічної оцінки вакцин. Вона застосовуватиметься як методичні рекомендації для проведення доклінічних досліджень щодо доклінічної оцінки вакцин, а також до вакцин, що розробляються (створюються), реєструються і виробляються в Україні для медичного застосування в Україні та з метою експорту або імпортуються в Україну.
Настанова має рекомендаційний характер, але дотримання її положень зацікавленими сторонами (такими як заявники, власники реєстраційних посвідчень, розробники та виробники лікарських засобів, експертні та регуляторні органи) підвищить безпеку проведення клінічних випробувань, сприятиме вдосконаленню принципів етики та зменшенню використання лабораторних тварин, прискоренню впровадження в медичну практику нових ефективних вакцин. Водночас допускається застосування альтернативних підходів за умови їх відповідного наукового обґрунтування.
КОНЦЕНТРАЦІЯ НА РИНКУ ЛІКІВ
Антимонопольний комітет України (АМКУ) надав дозвіл німецькій компанії Cheplapharm Arzneimittel GmbH придбати активи японської Astellas Pharma Inc, що дозволяє покупцю здійснювати господарську діяльність з розробки, виробництва, пакування, комерціалізації, дистрибуції та продажу лікарських засобів, зазначених у відповідній угоді між компаніями.
Об’єктом придбання стали три лікарські засоби: Де-Нол (призначений для лікування пацієнтів з пептичною виразкою та гастроезофагеальною рефлюксною хворобою), Юнідокс (антибактеріальний засіб для системного застосування) і протимікробний засіб Флемоксин (бета-лактамний антибіотик, пеніцилін широкого спектра дії).
У той же час група Cheplapharm представлена на ринку України такими лікарськими засобами, як Цимевен (противірусний засіб прямої дії), Ларіам (протималярійний препарат) і Локрен (блокатор бета-адренорецепторів).
АМКУ встановив, що лікарські засоби цих двох груп — різні за діючою речовиною і фармакологічним призначенням. З огляду на це заявлена концентрація не призведе до монополізації чи суттєвого обмеження конкуренції на товарних ринках.
Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі? Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим