НФаУ презентує: «Бенефіс лікарського препарату»!

Інноваційна «шоу-лекція», що відбулася під патронатом ректора Національного фармацевтичного університету (НФаУ), професора Алли Котвіцької 24–25 січня 2018 р., полягала у тому, щоб відмовитися від звичайного лекційного формату, залучити найвидатніших «зірок фармації» університету та впродовж декількох годин ознайомити студентів першого курсу з тим, що чекає на них попереду впродовж 5 років навчання та професійного становлення.

Це перший і особливий проект НФаУ, своє­рідний педагогічний експеримент, мета якого — ознайомлення студентів-першокурсників з принципами створення лікарського препарату, щоб згодом, опановуючи навчальні дисцип­ліни, вони розуміли спрямованість викладеного матеріалу.

Ідеологом, ініціатором та режисером-постановником шоу-лекції став академік НАН Украї­ни, професор Валентин Черних, який сьогодні є радником ректора НФаУ та почесним ректором університету.

Непростим та дискусійним виявився шлях реалізації проекту, який за дорученням академіка В. Черних координувала завідувач кафедри заводської технології ліків, професор Олена Рубан. Нарешті ідея була сформована: наблизити лекцію до театрального мистецтва, у якому 10 лекторів-«акторів», завідувачів кафедр НФаУ — професори, доктори фармацевтичних, хімічних, медичних наук, заслужені діячі науки і техніки України, — розповідатимуть про лікарський засіб через призму свого професійного спрямування. Адже препарат і є «серцем фармації», торкатися до якого може лише людина освічена, яка набула ґрунтовних знань. Тож крок за кроком авторський колектив працював над створенням сценарію майбутньої шоу-лекції, вистави на честь одного головного героя під назвою «Бенефіс лікарського препарату».

«Шоу» мало на меті демонстрацію своєрідного «лібрето» про майбутні роки навчання в НФаУ. Враховуючи величезний обсяг інформації, надзвичайно важливим було створити такі презентації навчальних дисциплін, які б водночас дивували і захоплювали, а завданням лекторів-«акторів» стало простими словами пояснити складні для розуміння студентів першого курсу речі.

Саме тому бурхлива робота над шоу-лек­цією під керівництвом академіка В. Черних тривала не один місяць, немов у справжньому театрі: добірка слів та виконавців, репетиції. До речі, всі створені презентації увійшли до унікальної книги «Бенефіс лікарського препарату», яка була презентована і подарована всім лекторам автором ідеї.

Завісу таємниць фармації для майбутніх фахівців відкривали головні дійові особи «шоу-лекції»:

В антракті на студентів чекали незабутні враження від демонстрації незвичайних хімічних експериментів у виконанні кандидата хімічних наук, доцента кафедри фармацевтичної хімії НФаУ Володимира Грудька.

НАРИСИ ДО ПЕРШОГО АКТУ

«Бенефіс» лікарського препарату розпочинається власне з його створення. Синтез та органічна хімія — одна з перших сходинок, що чекає студента на 2-му курсі після вивчення хімії неорганічної. Як з’являється нова біологічно активна молекула в думках, а потім у руках вченого-синтетика, як очистити та довести будову синтезованої сполуки? Насправді магією видається здатність такого простого атому, як карбон, що як шматочок вугілля має напрочуд скромний вигляд, утворювати сотні тисяч різноманітних речовин, і серед них — ліки.

Про органічну хімію як про справжню магію розповів академік В. Черних, який упродовж 30 років очолював кафедру органічної хімії. Нині завідувач кафедри органічної хімії — професор Л. Шемчук.

Окрім вивчення можливостей синтетичної хімії, на майбутніх фармацевтів чекає дослідження біологічно активних природних сполук. Якраз тут і постає перед першокурсником вражаюча наука — фармакогнозія, знайомство з якою завідувач кафедри хімії природних сполук, професор В. Кисличенко розпочала з … гарбуза. Пам’ятаєте, як у дитинстві мама варила вам гарбузову кашу, або як перетворювався гарбуз на вишукану карету в казці «Попелюшка», а може, дів­чата вже встигли за давнім українським звичаєм дати гарбуза котромусь із хлопців? Виявляється, що така добре знайома всім нам рослина є лікарською та використовується для одержання багатьох препаратів. Звичайно ж, пізніше постануть і назва рослини декількома мовами, і хімічний склад, й особливості заготівлі та біологічної дії.

Не секрет, що студенти старших курсів дуже полюбляють лякати молодших товаришів фармацевтичною хімією. Дисципліна вважається од­нією з найскладніших у НФаУ, а науково-викладацький склад профільної кафедри відомий своєю вимогливістю та суворістю. Але варто лише почути й побачити, як розповідає про цю науку завідувач кафедри фармацевтичної хімії, професор В. Георгіянц, й усі страхи зникнуть. Співробітниками кафедри фармацевтичної хімії було створено справжній кіношедевр — відео, в якому аналіз невідомого лікарського препарату порівнюється зі створенням фоторобота людини. Це, звичайно ж, справа непроста, і потребує знання багатьох хімічних дисциплін.

Невідомий світ для першокурсника — клінічна фармація, яку представляє завідувач кафед­ри клінічної фармакології та клінічної фармації, професор І. Зупанець. Мабуть, ніхто інший не здатен так легко, просто й з гумором розповіс­ти про проблеми споживання лікарських препаратів, про відповідальність провізора та окреслити той обсяг знань про організм людини, хвороби та ліки, який має опанувати студент для того, щоб стати дійсно висококваліфікованим спеціалістом. Уявіть собі, що вірогідність летального наслідку від неправильного використання лікарських препаратів становить 1:300, у той час як для загибелі в авіакатастрофі — це співвідношення 1:300 000! Відповідно, стає зрозумілим, чому так багато треба вивчити, перш ніж торкнутися ліків.

ПІСЛЯ АНТРАКТУ

Другий акт «шоу-лекції» розпочали завідувач кафедри технології ліків, професор Т. Ярних та завідувач кафедри заводської технології ліків, професор О. Рубан. Глядачі вже встигли дізнатися про те, як з’являється на світ нова молекула, як її досліджують та застосовують, але яким чином перетворюється вона на той препарат, що ми звикли купувати в аптеках, як створювати лікарські засоби в умовах аптеки або на фармацевтичних підприємствах?

Щодо екстемпоральної рецептури, то професор Т. Ярних порівнює НФаУ з фармацевтичним Хогвартсом. Немов справжні чаклуни, студенти 3-го курсу будуть створювати власними руками порошки та розчини, емульсії та суспензії, згадуючи свої знан­ня з хімії та латини, набуті на попередніх курсах. А от сучасні фармацевтичні підприємства можна порівняти за умовами праці з високотехнологічними космічними кораблями. Студенти 4-го курсу не лише ознайомляться з усіма тонкощами виробничих процесів, а у й майбутньому зможуть працювати на фармацевтичних заводах.

У навчальному плані студентів старших курсів є багато дисциплін організаційно-економічного профілю. Усі ці предмети з великою кількістю нових термінів та законодавчим регулюванням спрямовані на те, щоб пацієнт одержав лікарський препарат, та не просто одержав, а одержав вчасно, з належним рівнем якості та за доступною ціною. Ось чому так багато уваги буде приділено тому, щоб навчити майбутніх провізорів усім подробицям лікарського забезпечення населення.

Завідувач кафедри управління та економіки підприємства, професор О. Посилкіна розповіла про те, що ефективна логістика — це ключ до успіху будь-якої фармацевтичної компанії, адже практика показує, що компанії, які використовують логістику, мають суттєві переваги перед конкурентами та значно збільшили прибуток за рахунок зниження логістичних витрат.

Що таке концепція «Фармацевт 7 зірок», як ефективно організувати діяльність аптеки та забезпечити населення та заклади охорони здоров’я якісними та доступними лікарськими засобами та медичними виробами, зокрема, що таке реімбурсація, ніхто не пояснить краще за завідувача кафедри організації та економіки фармації, професора А. Немченко. Складний термін «реімбурсація» приховує дуже важливе завдання — забезпечити певні категорії населення життєво важливими лікарськими препаратами за рахунок компенсації їх високої вартості.

На варті доступності та якості ліків стоїть ще й така молода дисципліна, як соціальна фармація, тож упродовж «шоу-лекції» завідувач кафед­ри соціальної фармації, доцент І. Кубарєва розповіла про тонкощі законодавчого регулювання фармацевтичної галузі, про те, що найбільше цікавить відвідувачів аптек, та на які аспекти їх діяльності мають звертати увагу майбутні фахівці.

Звичайно ж, вивчаючи фармацевтичний сектор галузі охорони здоров’я, не можна залишити поза увагою менеджмент та маркетинг, тобто — мистецтво управління та закони ринку. Професор кафедри фармацевтичного маркетингу і менеджменту І. Пестун (завідувач кафедри — професор Володимир Малий) навів безліч цікавих прикладів про те, як важливо правильно організувати самого себе та як використати набуті знання в керівництві колективом, за якими законами відбувається життя фармацевтичного ринку та окреслив ті цікавинки, які чекають студентів 4-го курсу на кафед­рі фармацевтичного маркетингу і менеджменту.

SHOW MUST GO ON!

Упродовж двох днів, поки «давали бенефіс», провели анкетування серед «глядачів». Два дні поспіль «Бенефіс лікарського препарату» отримував найвищі оцінки присутніх: першокурсники віддали новому формату свої вподобання.

Галина Григорів,
випускниця НФаУ, аспірант кафедри органічної хімії, голова CНТ НФаУ
Фото Аксенії Калініної

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи