Адаптивний карантин, податкова реформа, Державна Фармакопея України — дайджест двотижневих новин

Пандемія коронавірусу COVID-19 ще не закінчилася, і в Україні з 22 травня до 22 червня запроваджено адаптивний карантин. Так, протягом останніх двох тижнів Урядом та МОЗ прийнято ряд нормативних рішень у системі охорони здоров’я. Зокрема, внесено зміни до протоколу лікування хворих на COVID-19, врегульовано питання тестування фармацевтичних працівників, прийнято доповнення № 4 до Державної Фармакопеї України та інше.

МІЖНАРОДНИЙ СЕРТИФІКАТ З ВВЕЗЕННЯ ПРОМІЖНИХ ПРОДУКТІВ

15 травня Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України винес­ло на громадське обговорення проєкт наказу Міністерства, яким пропонується затвердити форми міжнародних сертифікатів. Серед іншого, пропонується затвердити форму міжнародного сертифіката для ввезення (пересилання) на митну територію України проміжних продуктів, що призначені для виробництва лікарських засобів, ветеринарних препаратів, медичних приладів для медичних або ветеринарних цілей, активних медичних приладів для імплантування, медичних приладів для діагностики in vitro для медичних та ветеринарних цілей, лабораторних реактивів та косметичних продуктів.

У супровідній документації до проєкту зазначається, що його прийняття дозволить забезпечити здійснення перевірки відповідності та документальної перевірки на державному кордоні України вантажів, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України.

ВИПЛАТИ ЦЕНТРАМ ЕМД

18 травня Національна служба здо­ров’я України (НСЗУ) повідомила про виплату 123 971 819 грн 25 центрам екстреної медичної допомоги (ЕМД) за надання медичних послуг за пакетом «Екстрена медична допомога пацієнтам з підозрою або встановленим захворюванням на COVID-19». Тариф на оплату послуг включав і доплати членам спеціальних бригад ЕМД, які безпосередньо працюють з пацієнтами з COVID-19. Їх розмір становить до 300% заробітної плати (посадового окладу (з підвищеннями) з урахуванням передбачених законодавством обов’язкових доплат та надбавок). Зобов’язання з їх виплати покладено на головних лікарів, які підписали відповідні договори з НСЗУ.

Тариф на медичні послуги з надання ЕМД пацієнтам з COVID-19 становить 12 163,64 грн, який враховує як виїзди до хворих зі встановленим діа­гнозом COVID-19, так і до пацієнтів з підозрою на коронавірусну хворобу.

ЗАКУПІВЛІ ФАРМАЦЕВТИЧНОЇ ПРОДУКЦІЇ

18 травня відбувся онлайн-брифінг БФ «Пацієнти України», БФ «Таблеточки», БО «Мережа 100% життя», БФ «Діти з гемофілією», які заявили, що МОЗ зриває закупівлю ліків, вакцин та медичних виробів для тяжкохворих українців за бюджетні кошти 2020 р., оскільки Максимом Степановим, міністром охорони здоров’я України, не підписані необхідні документи для проведення цих закупівель. Тому вони звернулися до Президента України з проханням взяти під особистий конт­роль питання закупівель ліків та звільнити М. Степанова з посади.

27 травня М. Степанов повідомив, що 26 травня Міністерство фінансів України погодило паспортну програму із закупівель фармацевтичної продукції через ДП «Медичні закупівлі України». За його словами, цей процес тривав так довго і програму затверджено лише в травні, тому що для закупівель ліків МОЗ мало зібрати інформацію про потреби лікарень у тих чи інших лікарських засобах. Такий збір інформації й аналіз залишків ліків, закуп­лених у попередні роки, потребував часу.

Також він зауважив, що в 2020 р. проблем з нестачею ліків не виникне, оскільки на сьогодні наявні залишки препаратів на суму 3,9 млрд грн, які закуповувалися в попередні роки. При цьому очікується ще одна поставка за бюджетні кошти, виділені в минулі роки, на суму 4,6 млрд грн. Така кількість фармацевтичної продукції, за словами міністра, дозволить забезпечити потреби лікарень у повному обсязі.

Окрім цього, 27 травня під час засідання Уряду прийнято постанову, яка передбачає зміну умов попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти, для спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі лікарських засобів, у тому числі вакцин та медичних виробів і послуг. Прийняття постанови є необхідним для забезпечення централізованих закупівель лікарських засобів спеціалізованими організаціями. Наразі текст документа не оприлюднено.

Під час засідання обговорювалося питання закупівлі засобів індивідуального захисту. Тоді Прем’єр-міністр України зауважив, що національний закупівельник ДП «Медичні закупівлі України» має віддавати перевагу українському виробнику. Також він зазначив про необхідність створення хоча б 3-місячного запасу засобів індивідуального захисту в медичних закладах.

Президент України повідомив, що триматиме на особистому контролі закупівлі засобів індивідуального захисту, які здійснюватиме МОЗ, оскільки, на його думку, українські лікарні наразі не забезпечені всім необхідним у достатній кількості.

МЕДИЧНА РЕФОРМА

20 травня Президент України Володимир Зеленський проводив пресконференцію, під час якої заявив, що епідемія COVІD-19 продемонструвала недостатню ефективність медичної реформи, що проводилася в Україні, тому її слід скоригувати. При цьому він наголосив на ефективності та задоволеності лікарів від першого етапу медичної реформи, який стосується первинної ланки. Однак другий етап реформи слід змінювати.

КАРАНТИН

20 травня Уряд прийняв постанову КМУ № 392 «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів».

Документом передбачено запровадження з 22 травня на території України так званого адаптивного карантину, суть якого полягає в тому, що зняття введених карантинних обмежень здійснюватиметься в кожній окремій області, якщо вона відповідатиме певним ознакам, до яких віднесено:

  • інцидентність (загальна кількість нових випадків COVID-19 за останні 7 днів на 100 тис. населення) становить менше ніж 12 осіб на 100 тис. населення;
  • завантаженість ліжок у закладах охорони здоров’я, визначених для госпіталізації пацієнтів з підтвердженим випадком COVID-19, становить менше ніж 50%;
  • середня кількість тестувань методом полімеразної ланцюгової реакції та імуноферментного аналізу становить більше ніж 12 на 100 тис. населення протягом останніх 7 днів.

На регіональні комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій покладено відповідальність за послаблення протиепідемічних заходів, які прийматимуть відповідні рішення з урахуванням оцінки епідемічної ситуації та наявності в регіоні вищезазначених ознак. Ці рішення дозволяється переглядати не рідше одного разу на 7 днів з урахуванням результатів оцінки поточної епідемічної ситуації в регіоні.

За умови сприятливих епідемічних показників з 1 червня в регіонах буде дозволено, зокрема, роботу фітнес-центрів, перевезення пасажирів залізничним транспортом в усіх видах внутрішнього сполучення (приміському, міському, регіональному та дальньому) між регіонами в межах кількості місць для сидіння та міжобласні пасажирські перевезення автомобільним транспортом між регіонами в межах кількості місць для сидіння.

Потім з 10 червня, зокрема, дозволятиметься відновлення роботи закладів харчування на приймання відвідувачів у приміщеннях.

З 15 червня планується відкриття авіасполучення для регулярних пасажирських перевезень.

КАДРОВІ РІШЕННЯ

20 травня під час засідання Уряду прийнято рішення про звільнення Олени Теряєвої з посади першого заступника міністра охорони здоров’я України згідно з поданою заявою, яка обіймала її з 8 квітня 2020 р. До цього вона працювала на посаді директора Південного міжрегіонального департаменту НСЗУ.

Також 27 травня Уряд призначив Ігоря Іващенка заступником міністра охорони здоров’я України з питань європейської інтеграції.

Стосовно конкурсу на посаду голови НСЗУ 29 травня М. Степанов повідомив, що 20 травня Уряд прийняв рішення про добір кандидатів на цю посаду, який тривав до 25 травня, але термін подачі документів було продовжено до 18:00 27 травня. За інформацією департаменту управління персоналом Міністерства, загалом для участі в конкурсі на посаду голови НСЗУ зареєстровано 28 кандидатів. Наразі опрацьовуються подані кандидатами документи. Після цього в МОЗ визначать місце та спосіб проведення співбесіди, під час якої оберуть кандидата, якого буде внесено на розгляд Кабінету Міністрів України.

У свою чергу, команда НСЗУ звернулася до Президента України, голови Парламенту та Уряду з проханням сприяти проведенню чесного, відкритого та прозорого конкурсу на посаду голови НСЗУ.

ТЕСТУВАННЯ НА COVID-19 ФАРМАЦЕВТИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ

Наказом МОЗ від 20.05.2020 р. № 1227 внесено зміни до Стандарту медичної допомоги «Коронавірусна хвороба (COVID-19)», затвердженого наказом МОЗ України від 28.03.2020 р. № 722. Згідно з прийнятими змінами до категорій осіб, які підлягатимуть тестуванню на COVID-19, віднесено й фармацевтичних працівників.

Нагадаємо, що про проблеми з обов’язковим тестуванням фармацевтичних працівників зазначала ГС «Аптечна професійна асоціація України (АПАУ)», яка зверталася до М. Степанова з проханням врегулювати це питання.

ФОНД БОРОТЬБИ З COVID-19

20 травня в Парламенті за № 3509 зареєстровано проєкт закону України, яким пропонується дозволити використовувати кошти фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками на будівництво, реконструкцію, капітальний та поточний середній ремонт автомобільних доріг загального користування державного значення. Як зазначається в супровідних документах до законопроєкту, оскільки одним із наслідків поширення COVID-19 в Україні стало безробіття, то заходом з подолання його наслідків є забезпечення робочих місць, зокрема у сфері будівництва та реконструкції доріг.

Також у Рахунковій палаті України повідомили, що відомство відслідковує видатки на боротьбу з COVID-19, щоб кошти використовувалися виключно за призначенням. З метою систематизації й візуалізації інформації на сайті відомства розміщуватимуться оперативні дані про видатки, спрямовані розпорядниками та одержувачами кош­тів державного та місцевих бюджетів на боротьбу з COVID-19. Наразі доступна інформація про видатки, починаючи з березня.

ДЛЯ ПРОТИДІЇ COVID-19 ПРОПОНУЮТЬ ЗАЛУЧАТИ ДОДАТКОВІ КАДРИ

21 травня для громадського обговорення оприлюднено проєкт наказу МОЗ України, яким пропонується дозволити залучати для протидії COVID-19 на умовах контракту осіб, які мають відповідну спеціальну освіту і відповідають єдиним кваліфікаційним вимогам. Відповідний контракт укладатиметься закладом охорони здоров’я з такими особами у разі потреби в додатковому залученні медичних працівників для надання медичної допомоги.

Розмір оплати праці встановлюватиметься в контракті за згодою сторін, але для працівників бюджетної сфери в розмірі не меншому, ніж передбачено наказом Міністерства праці та соціальної політики України та МОЗ України від 05.10.2005 р. № 308/519 «Про впорядкування умов оплати праці працівників закладів охорони здоров’я та установ соціального захисту населення» та для працівників підприємств державної та комунальної форм власності в розмірі не меншому, ніж передбачено колективним договором.

Строк контракту не перевищуватиме періоду встановлення карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням COVID-19, та протягом 30 днів з дня його відміни.

ПОРЯДОК ПРИПИНЕННЯ ДІЇ РЕЄСТРАЦІЙНОГО ПОСВІДЧЕННЯ НА ЛІКАРСЬКИЙ ЗАСІБ

21 травня для громадського обговорення оприлюднено проєкт наказу Міністерства, яким пропонується затвердити Порядок припинення дії реєстраційного посвідчення на лікарський засіб та Положення про Комісію Міністерства охорони здоров’я України з припинення дії реєстраційного посвідчення на лікарський засіб. Рішення про пов­ну або тимчасову заборону застосування препарату МОЗ прийматиме шляхом припинення дії реєстраційного посвідчення без повернення збору за державну реєстрацію цього лікарського засобу, якщо, зокрема:

  • за результатами фармаконагляду виявлено, що лікарський засіб шкідливий для здоров’я людини та/або терапевтична ефективність відсутня за умови його застосування згідно з інструкцією для медичного застосування лікарського засобу;
  • за результатами контролю якості 3 серій лікарського засобу виявлено, що його склад не відповідає зазначеному в реєстраційних документах;
  • встановлено факти незабезпечення заявником виконання наведених у реєстраційних матеріалах усіх видів контролю якості готового лікарського засобу та/або його інгредієнтів, а також контролю, який проводиться на проміжних стадіях виробництва відповідно до реєстраційних матеріалів, і доведено, яким чином вони впливають на безпеку та ефективність препарату, і є критичними;
  • не усунено протягом визначеного строку критичні невідповідності, виявлені під час проведення аудиту системи фармаконагляду заявників, у зв’язку з відсутністю у заявника системи фармаконагляду або її складових та ін.

МОЗ прийматиме рішення про повну або тимчасову заборону застосування лікарського засобу шляхом припинення дії реєстраційного посвідчення на підставі обґрунтованої пропозиції Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками або уповноважених регуляторних органів інших держав у сфері реєстрації та конт­ролю якості лікарських засобів чи підприємств, установ, що належать до сфери управління МОЗ України. В обґрунтованій пропозиції має зазначатися посилання на виявлені факти та порушення. Отримані пропозиції розглядатимуться на засіданнях Комісії МОЗ України з припинення дії реєстраційного посвідчення з метою надання рекомендації щодо припинення дії реєстраційного посвідчення на лікарський засіб.

ВВЕЗЕННЯ НЕЗАРЕЄСТРОВАНИХ ЛІКІВ

21 травня для громадського обговорення оприлюднено проєкт наказу Міністерства, яким пропонується внести зміни до Порядку ввезення на територію України незареєстрованих лікарських засобів, стандартних зразків, реагентів, затвердженого наказом МОЗ України від 26.04.2011 р. № 237. Зок­рема, змінами пропонується дозволити ввезення незареєстрованих лікарських засобів у випадках постачання за результатами закупівлі, проведеної особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я. Це стосуватиметься лише лікарських засобів, які включені до Переліку незареєстрованих лікарських засобів (за міжнародними непатентованими назвами), які можуть ввозитися на територію України з метою постачання за результатами закупівлі, проведеної особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, затвердженою КМУ.

ЦЕНТРАЛЬНА АТЕСТАЦІЙНА КОМІСІЯ З АТЕСТАЦІЇ ПРОВІЗОРІВ

Наказом МОЗ від 22.05.2020 р. № 1240 затверджено склад Центральної атестаційної комісії при МОЗ з атестації провізорів. Зокрема, співголовами комісії призначено Ірину Микичак, заступника міністра охорони здоров’я України, та Романа Ісаєнка, голову Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками.

ДЕРЖАВНА ФАРМАКОПЕЯ УКРАЇНИ

Наказом МОЗ від 22.05.2020 р. № 1239 затверджено доповнення № 4 до Державної Фармакопеї України (II видання) (далі — ДФУ), яке вводиться в дію з 1 липня 2020 р.

Доповнення № 4 ДФУ продовжує основні напрями розвитку, які були започатковані в поперед­ніх доповненнях ДФУ 2-го видання, а саме:

  • формування бази стандартів якості біологічних лікарських засобів, зокрема введено 18 нових монографій на вакцини для ветеринарної медицини;
  • формування бази стандартів якості на лікарську рослинну сировину та лікарські рослинні препарати. Введено 107 монографій на ці об’єкти, з яких 61 — нова та 46 — актуалізовані. Характерною особливістю є те, що 15 нових монографій є національними;
  • формування бази національних монографій на фармацевтичні препарати. Введено 11 нових монографій, які розроблені на підставі угод із фармакопеями Великої Британії та США;
  • розробка рекомендацій щодо якості дієтичних добавок.

РОЗШИРЕННЯ ТЕСТУВАННЯ

22 травня під час брифінгу щодо поточної ситуації з поширенням коронавірусної хвороби COVID-19 в Україні М. Степанов, міністр охорони здоров’я, повідомив, що з метою збільшення кількості тестувань, здійснених за добу, планується залучити лабораторії центрів, призначених для боротьби з ВІЛ. Наразі вже відбувається налаштування їх обладнання.

Також МОЗ звернулося до Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, щоб їх лабораторії залучити для проведення тестування методом ПЛР.

ІМУНІЗАЦІЯ

Також під час брифінгу 22 травня М. Степанов повідомив, що Міністерство отримало дані щодо показників рутинної імунізації за І кв. 2020 р. Згідно з отриманими даними за вказаний період відзначено зниження імунізації на 5%, а рівень імунізації проти кору, краснухи та паротиту знизився на 20%. Тому міністр має звернутися до голів обласних державних адміністрацій із закликом активізувати процес імунізації у своїх регіонах згідно з Календарем профілактичних щеплень. Цю проблему міністр обговорював з Президентом України під час наради з питань запобігання поширенню коронавірусної інфекції COVID-19.

ПЕРЕВІРКА РЕЄСТРАЦІЙНИХ МАТЕРІАЛІВ НА ЇХ АВТЕНТИЧНІСТЬ

МОЗ України 22 травня для громадського обговорення оприлюднено проєкт наказу Міністерства, яким пропонується затвердити Порядок проведення перевірки реєстраційних матеріалів на їх автентичність на лікарський засіб, який подається на державну реєстрацію з метою його закупівлі особою, уповноваженою на здійс­нення закупівель у сфері охорони здоров’я, або спеціалізованою організацією (далі — проєкт Порядку). Даний документ має замінити наказ МОЗ України від 03.11.2015 р. № 721 «Про затвердження Порядку проведення експертизи щодо автентичності реєстраційних матеріалів на лікарський засіб, який подається на державну реєстрацію з метою його закупівлі спеціалізованою організацією».

Зокрема, проєктом Порядку передбачено, що Перевірка проводитиметься ДП «Державний експертний центр МОЗ України» (ДЕЦ) протягом 5 робочих днів, після чого ДЕЦ складатиме відповідний висновок і передаватиме його протягом 1 робочого дня до МОЗ. Також, на відміну від порядку, затвердженого наказом № 721, проєктом документа передбачено, що ДЕЦ також протягом 2 робочих днів готуватиме проєкт реєстраційного посвідчення лікарського засобу для редакційного узгодження заявником. Інформація про видачу заявнику для редакційного узгодження проєкту реєстраційного посвідчення лікарського засобу вноситься до електрон­ної бази даних.

СПИРТ ДЛЯ НАСТОЯНОК

22 травня для громадського обговорення оприлюднено проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі — проєкт постанови), яким, зокрема, пропонується заборонити відпуск за ставкою акцизного податку в розмірі 0 грн за 1 л 100% спирту етилового для виробництва готових лікарських засобів у формі настойок (настоянок) об’ємом більше 25 мл, які мають міжнародну непатентовану назву «глоду глікозиди», бальзамів, еліксирів.

ПРОГРАМНІ РЕЄСТРАТОРИ РОЗРАХУНКОВИХ ОПЕРАЦІЙ

З 1 серпня поточного року з’явиться можливість використання програмних реєстраторів розрахункових операцій (РРО). Про це нагадує Офіс великих платників податків Державної податкової служби (ДПС). В якості програмного РРО можна буде використовувати будь-який гаджет (смартфон, планшет, комп’ютер, ноутбук тощо). Програмний РРО за допомогою спеціального програмного забезпечення фіскалізуватиме розрахункові операції на сервері ДПС.

Наразі Міністерство фінансів України спільно з ДПС завершують підготовку до запуску безкоштовного фіскального додатка для програмних РРО. У Мінфіні зазначають, що вже протягом місяця представники бізнесу матимуть можливість ознайомитися з функціоналом додатка в електрон­ному кабінеті платника податків, протестувати його та надати пропозиції щодо його вдосконалення.

ПОДАТКОВА РЕФОРМА

23 травня набули чинності більшість положень Закону України від 16.01.2020 р. № 466 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві», окрім деяких змін, які набувають чинності з 1 липня 2020 р. та з 1 січня 2021 р. У зв’язку із цим ДПС оприлюднила інформацію про основні зміни, передбачені даним законом.

Зокрема, Законом № 466:

  • усуваються проблеми подвійного оподаткування шляхом запровадження процедури взаємного узгодження;
  • збільшується строк, на який може бути продовжено термін надання індивідуальної податкової консультації, з 10 до 15 днів;
  • надається можливість нерезидентам оскаржити певні рішення у контролюючого органу, який їх виніс;
  • змінюються критерії належності платника податків до великих платників (сплата виключно податкових платежів — 1,5 млн євро (було 1 млн податкові та митні платежі));
  • передбачено удосконалення контролю за трансфертним ціноутворенням з імплементацією положень 8–10, 13 кроків Плану дій з протидії розмиванню бази оподаткування та виведенню прибутку з-під оподаткування (BEPS), зокрема, з контролю за розподілом функцій, ризиків та нематеріальних активів усередині групи компаній;
  • у частині контрольованих іноземних компаній передбачено, зокрема, запровадження концепції оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній на рівні контролюючої особи — фізичної або юридичної особи, що є контролюючою особою такої компанії;
  • у частині міжнародного оподаткування передбачено запобігання зловживанням у зв’язку із застосуванням договорів про уникнення подвійного оподаткування та передбачено запобігання уникненню статусу постійного представництва та оподаткування постійних представництв.

ОПЛАТА ПРАЦІ ІНТЕРНІВ

25 травня під час брифінгу М. Степанов повідомив, що в 2020 р. студенти-медики 1-го року навчання в інтернатурі отримуватимуть заробітну плату. На це з бюджету виділено 99 млн грн. У свою чергу, інтерни 2–3-го року навчання отримуватимуть кошти на умовах, передбачених у колективному договорі лікарні, де ці інтерни проходять навчання. Оскільки в тариф з надання медичної допомоги, який сплачує НСЗУ, також входять кошти на оплату праці цим інтернам.

МОРАТОРІЙ НА ПЕРЕВІРКИ

Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (Мінекономіки) оприлюднено роз’яснення щодо мораторію на перевірки під час карантину. Зокрема, у Мін­економіки зазначають, що дія мораторію на перевірки під час карантину розповсюджується на державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності. При цьому такий мораторій ідентифікується за сферами контролю, а НЕ за органами. Наприклад, у Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) близько 15 сфер контролю, і одні з них підпадають під дію мораторію (зокрема захист рослин), інші — ні (окремо виділено державне регулювання цін).

Також не підпадають під дію мораторію перевірки, зокрема:

  • митного контролю;
  • державного експортного контролю (крім деяких питань космічної діяльності);
  • контролю за дотриманням бюджетного законодавства;
  • державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції;
  • державного ринкового нагляду та контролю нехарчової продукції.

РЕКОМЕНДАЦІЇ З ПРОВЕДЕННЯ КЛІНІЧНИХ ВИПРОБУВАНЬ ПІД ЧАС КАРАНТИНУ

ДЕЦ оприлюднено оновлені рекомендації щодо проведення клінічних випробувань лікарських засобів (далі — КВ) в умовах карантину. Зокрема, у рекомендаціях зазначається, що дії спонсора, дослідників та інших осіб, залучених до проведення КВ, повинні відповідати прийнятим владою на національному та місцевому рівнях вимогам та ґрунтуватися на критеріях оцінки користь/ризик для досліджуваних, дослідників та якості даних, отриманих при проведенні КВ.

Також необхідно розглядати вплив коронавірусної хвороби (COVID-19) на можливість продовження проведення поточних КВ, відкриття нового місця проведення випробувань у затвердженому КВ, можливості залучення персоналу та пацієнтів/здорових добровольців у КВ як першочерговий захід для забезпечення здоров’я та безпеки досліджуваних. Cлід передбачити обов’язкове використання засобів індивідуального захисту для лікарів та досліджуваних.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»,
фото kmu.gov.ua

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті